Krug, Johannes (Han)

(Den Haag 1890 - 1977 Den Haag)

a. Dienblaadje, bakje, speelgoedvogel, naaldenkoker, kluwenhouder, onderzetter, schaaltje en lichtreclameobject, jaren ’20; beschilderd hout, hoogte lichtobject 31,5.

Krug, wiens vader muziekleraar was, werd opgeleid aan de academie in zijn geboortestad. Daarna werkte hij enige jaren als lithograaf, eerst bij drukkerij Mouton in Den Haag, vervolgens bij drukkerij Van Leer in Amsterdam. Rond 1910 vestigde hij zich weer in Den Haag, waar hij een eigen reclame- en decoratie-atelier begon. Daarnaast begon hij landschappen te schilderen en te tekenen (veelal in pastel). Na de Eerste Wereldoorlog ging hij zich op het maken van houtsneden toeleggen, waarin hij al gauw een grote vaardigheid bereikte. In een sobere, licht expressionistische stijl maakte hij niet alleen tientallen landschappen, veelal op vrij fors formaat, maar ook veel klein toegepast werk, zoals verhuiskaartjes, ex-librissen en illustraties voor diverse bibliofiele uitgaafjes.

b. Voorjaarsboeket, 1930; kleurenhoutsnede, 48,5 x 29.

In 1923 werd hij lid van Pulchri Studio. In datzelfde jaar trouwde hij met Tine Vermeulen en samen met haar begon hij een eigen woninginrichtingsfirma: ‘De Meerkoet’. De onderste etage van hun bovenhuis aan de Eschdoornstraat werd daartoe als toonzaal ingericht. Het assortiment dat ze aanboden bestond uit houten meubelen, lampen, allerlei kleinere gebruiksvoorwerpen en speelgoed, die in eigen beheer werden geproduceerd en beschilderd. Tine vervaardigde daarbij de gebatikte lampenkappen en andere textielonderdelen.

c. Ochtend in de duinen, 1935; olieverf op doek, 80 x 100.

Door de economische crisis liep de vraag naar dit soort voorwerpen in de jaren ’30 sterk terug en daarom ging Krug zich nu toeleggen op het schilderen van duinlandschappen. Hij ontwikkelde daarbij een nieuwe manier van werken die gekenmerkt wordt door een lichte vereenvoudiging van de vorm en een zacht, grijzig koloriet, dat af en toe door een wat feller kleuraccent wordt doorbroken. In de oorlog zat hij ondergedoken op Wieringen, waar hij veel in de natuur tekende. Meteen na de bevrijding nam hij het schilderen weer op, waarbij hij min of meer voortborduurde op zijn werk uit de jaren ’30. Daarnaast was hij korte tijd bestuurslid van Pulchri Studio en werd vervolgens in diverse functies actief in de Haagse kunstwereld. Zo was hij medeoprichter van de BBK (Bond van Beeldende Kunstenaars) en had hij een tijdlang zitting in de Haagse commissie voor de BKR (Beeldende Kunstenaars Regeling).

Dit artikel (van de hand van Jan Jaap Heij) is met toestemming van de rechthebbenden (Drents Museum en uitgever WBOOKS BV) ontleend aan het boek 'Vernieuwing & Bezinning' dat niet meer zal worden herdrukt.

Copyright afbeeldingen:
a. JAV Studio’s, Assen
bc. Fotodienst Provincie Drenthe