Op zaterdag 30 mei 2026 organiseert de Vereniging Vrienden Nieuwe Kunst 1900 een excursie naar het Stedelijk Museum in Alkmaar. We bezoeken samen de tentoonstelling ‘Gestel en De Smet – Kleurrijke vriendschap’, die de kleurrijke vriendschap toont van de Vlaams expressionist Gustave De Smet en Leo Gestel, een van de belangrijkste vernieuwers van de Nederlandse kunst.
In het museum krijgen we een lezing van Kees van der Geer. De tentoonstelling laat zien hoe de levens van Leo Gestel en Gustave De Smet met elkaar verweven raken en hoe zij elkaar zowel kunstzinnig als persoonlijk beïnvloeden in goede en slechte tijden.
De Smet vlucht in 1914 naar Nederland vanwege de Eerste Wereldoorlog. Daar ontmoet hij Leo Gestel, met wie hij bevriend raakt. Deze introduceert hem in de Amsterdamse kunstwereld, waarmee een intensieve artistieke uitwisseling begint. Na de lezing kan iedereen de tentoonstelling bezoeken. Vergeet niet uw Museumkaart voor toegang tot het museum!
Deelname en kosten:
- voor leden: € 7,50
- voor introducees: € 10,-
Meer informatie over het programma en de bereikbaarheid van het museum vindt u in de e-mail-uitnodiging die naar alle VVNK-leden is verstuurd.

