Hammes, Christiaan Hendrik (Chris)

(Andijk 1872 - 1965 Nijmegen)

a. Landschap met boerderijen, 1905; olieverf op doek, 44 x 59.

Hammes was de zoon van een dorpsarts, die aanvankelijk weinig ophad met zijn plannen om kunstenaar te worden. Na in Hoorn de HBS doorlopen te hebben, werkte hij enige tijd bij een decoratieschilder, maar mocht toen naar Amsterdam gaan om er leerling te worden aan de Quellinusschool. Vervolgens volgde hij de Rijksschool voor Kunstnijverheid en gedurende een jaar de avondcursus van de Rijksakademie (1896/97). Daarna zwierf hij enige tijd rond door Nederland en werkte o.a. in Bergen en op verschillende plaatsen in Drenthe, Twente, Noord-Brabant en Zuid-Limburg. In 1900/01 maakte hij een lange reis door Spanje, samen met zijn studievriend J.H. Jurres, waarna hij weer in Amsterdam neerstreek en lid werd van Sint Lucas en Arti et Amicitiae. Hij bleef echter vanuit de hoofdstad tochten maken door heel Nederland, vooral naar Zuid-Limburg.

b. Op de heuvel, ca. 1915; ets, 20,5 x 30.

In 1908, 1909 en 1910 kreeg hij een Koninklijke Subsidie en in 1909 had hij samen met zijn studievrienden A.H. Gouwe en G.B.J. Westermann een grote, succesvolle expositie in het Stedelijk Museum, waar hij meer dan 200 werken liet zien. In 1911 trouwde hij en trok met zijn vrouw naar Maastricht, maar al het jaar daarop verhuisde hij opnieuw, nu naar Hees bij Nijmegen, waar zijn schoonfamilie een landhuis bezat. Pas hier voelde hij zich eindelijk zo goed thuis dat hij er tot rust kwam. Hij trad toe tot de Nijmeegse kunstkring ‘In Consten Een’ en werd actief in het Nijmeegse kunstleven. Het etsen, dat hij hiervoor al incidenteel had gedaan, werd nu een belangrijk onderdeel van zijn werkzaamheid.
Tot op hoge leeftijd is Hammes productief gebleven en hij heeft in de loop van de jaren een flink oeuvre opgebouwd, dat voornamelijk uit landschappen en dorpsgezichten bestaat. Zijn schilderijen vertonen een brede, soms wat hoekige penseelvoering en een doorgaans vrij helder, maar nooit echt uitbundig kleurgebruik, terwijl zijn etsen worden gekenmerkt door een vrij sterke nadruk op het lineaire.

Dit artikel (van de hand van Jan Jaap Heij) is met toestemming van de rechthebbenden (Drents Museum en uitgever WBOOKS BV) ontleend aan het boek 'Vernieuwing & Bezinning' dat niet meer zal worden herdrukt.

Copyright afbeeldingen:
a. Fotodienst Provincie Drenthe
b. JAV Studio’s, Assen